tisdag 8 oktober 2013

Mitt första surdegsbröd gjort på Alf

Så igår kunde jag bara tänka på hur det skulle bli att baka mitt första surdegsbröd. Var nästan lite svårt att jobba. Efter otroligt mycket letande efter ett lagom enkelt recept fastnade jag för ett på Mixwells hemsida. De har mycket bra faktiskt och det gick bra att göra om det lite och använda den typen av mjöl jag ville ha. Jag bytte även ut de torkade frukterna (min sambo gillar inte torkade frukter och det är redan nog att hen ska bli tvingad att smaka allt jag bakar). Här kan ni hitta Mixwells recept, men i slutet av detta inlägg följer mitt recept. Jag följde heller inte deras tidsanvisningar då jag är alldeles för otålig. Jag la fördegen 15.00 och bakade ut den till surdegen 21.00 och lät det jäsa över natten för att sedan grädda bröden 06.30. Det funkade hur bra som helst och det var länge sen jag studsade upp ur sängen så tidigt! Det märks nu då jag bara vill gå och lägga mig igen.

Här är lite bilder på processen.


Innan sista jäsningen



Klara bröd





































Recept
Enkelt surdegsbröd
Detta recept ger två bröd så vill du inte baka så mycket är det bara att halvera allt, förutom gradantalet och vänte tiderna ;)

Fördeg
125 gr surdegsgrund
240 gr sempers mjölmix
200 gr ljummet vatten

Bara att blanda ihop i en bunke, lägg plats över och låt stå i minst 6 timmar. Tänker inte skriva att den ska vara klumpfri då vi alla vet att glutenfritt mjöl inte är lätt att jobba med, men gör ditt bästa! Det bästa är ju såklart att göra fördegen på kvällen för att sedan baka ut den på morgonen, men 6 timmar räckte för mig.

Att skålla
100 gr havre
300 gr kokhett vatten

Lägg havre i en skål och häll över det kokhetavattnet för att sedan plasta och låta stå i minst 6 timmar. Så det är bäst att göra detta samtidigt som du lägger fördegen.

6 timmar senare/nästa dag
Fördegen
Havrekleget
250 gr ljummet vatten
10 gr jäst
600 gr mjölmix
18 gr salt
1 dl krossade linfrön
1 dl solrosfrön

Börja med att lösa ut jästen i vattnet, sedan rör du ihop allt! Kämpa allt vad du kan med att få till degen så jämn som möjligt. Är den lite kladdig har du gjort helt rätt!
Mjöla 2 jäskorgar (länk till hemmagjorda jäskorgar) och lägg sedan upp degen i dem. Lägg en duk över och låt stå i minst 6 timmar

Gräddning
Börja med att sätta igång ugnen till 275 grader och ha låten du ska baka på i ugnen. När ugnen är varm så tar du ut plåten och lägger upp bröden där på och gör jäsningsskåror på brödet. Det går att ha båda bröden på en plåt, men blir lite trångt (jag hade de å de gick bra). När du lägger in bröden så slänger du även 1 dl vatten i botten på ungen som stänger snabbt som fan! Detta ger den krispiga ytan på brödet.
Efter 15 min sänker du till 225 grader och låter brödet vara i ca 35 min. Har du en stektermometer är det bara att kolla tempraturen i mitten av brödet och när den nått 98 grader är det klart. Nu låt dem svalna på en plåt. Förhoppningsvis har du ett ätbart bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar