fredag 18 oktober 2013

En ostig kväll

Igår gav jag mig på att baka min första cheesecake. Jag har alltid misstänkt att jag skulle tycka det är fantastiskt gott då jag skulle vilja kalla mig själv en ostoman. Recept tog jag från appen Cook & bake gluten free som är skapad av samma författare som till boken Nytt bröd. Detta recept hade också havremjöl i sig. Så jag bestämde mig för att googla lite på om man kanske kan göra havremjöl själv då jag inte hittade det i butiken. Men såklart fanns det i min butik med, men det är jag som inte förstod hur förpackningen såg ut. Så jag köpte en påse, men har även tänkt att jag ska ge mig på att försöka göra mjölet själv nån gång. Eftersom jag är ganska ny med bloggandet blir jag alldeles för exalterad när jag bakat köart något och glömmer att fota det innan jag börjar äta, så nu får ni bild på en halväten kaka istället. Nedan följer receptet, men jag rekomenderar starkt att ni köper appen, är lugnt värt 15 kr eller vad de kostade...
Cheesecake på gång, bästa vännen i köket är vågen!
Halväten cheesecake, jag och sambon hade lite bråttom


Recept på Cheesecake
(från appen Cook & Bake)

Botten
75 gr smör
30 gr socker
40 gr havremjöl
30 gr havregryn
55 gr maizena
0,5 tsk bakpulver
1 tsk fiberhusk
1 krm salt

Så här gör du med botten
Blanda ihop alla ingredienser till en deg och tryck ut degen i botten på en form med löstagbara kanter. Sedan gräddar du botten i ugnen på 175 grader i ca 15 min.
Samtidigt som botten gräddas kan du göra fyllningen.

Fyllning
600 gr creme cheese
120 gr kesella
200 gr socker
3 ägg
30 gr maizena
2 tsk vaniljsocker
1/2 citrons saft och rivet skal
60 gr frysta bär (receptet säger blåbär, jag tog hallon och mango)
60 gr vitchoklad

Så här gör du med fyllningen
Vispa samman alla ingredienser till fyllningen, förutom bären och chokladen. När du tagit ut botten ur ugnen så häller du i smeten i formen, toppar med bär och choklad. Jag rev chokladen för att få den jämnare på.
Sedan gräddar du kakan i ungen på 175 grader i 50 min. Efter 50 min stänger du av ugnen och låter kakan stå kvar i eftervärme i 30 min.
När det är klart låter du den stå i kylen tills den är kall, å vips så har du en fantastiskt god cheesecake. Byter du ut alla mjölkiga ingredienser till laktosfria kan ju även alla laktosintoleranter äta kakan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar