tisdag 13 maj 2014

En guld fredag

I fredags hade vi lite middagsbjudning hemma. Min sambo är från Skellefteå och då ska man helt klart heja på Skellefteå AIK. De vann ju SM-guld i hockey denna säsong och detta skulle självklart firas stort. Så vi fixade trerätters och bjöd in Skellefteåfolk som bor i sthlm nu. Menyn var som följande - förrätt: Getosttoast på surdegsbröd, huvudrätt: Rostbiff med hasselbackspotatis, hemmagjord kallbea och sallad, efterrätt: Skellefteå AIK-tårta.

Tanken var då att jag skulle göra surdegsbrödet till förrätten. Det gick sådär... Jag tänkte jag skulle prova ett recept från Mixwells hemsida. Det har ju fungerat så bra tidigare! Men nej, det gick åt helvete. Degen blev aldrig någon deg och det bara flöt ut när jag ändå tänkte att jag provar slänga det på plåten. Jag har i alla fall kommit fram till att när man har 1 kg mjöl är 800 gr vatten alldeles för mycket. Tror det är tänkt att receptet ska ha kanske 600 gr vatten, men de har skrivit fel. Jag lyckades iaf få ihop något som liknade ett bröd, men ville absolut inte tvinga folk äta det. Så det fick bli köpebröd och så fick jag på mitt hörn tugga på mitt misslyckade bröd.

Borde fattat här att nåt var fel på brödet.

Sedan räckte inte min 5 liter bunke, utan de jäste över hela bänken

I panik la jag det i brödform och sedan i ugnen, så nåt halvbra bröd blev det ändå










































































Däremot gjorde jag tårtan som var till efterrätt. Den blev jag ändå nöjd med. Det var en prinsesstårta med lite andra dekorationer än vanligt. Jag har ju gjort tårtan tidigare som är från appen Cook and Bake. De inlägget hittar ni här. Dock blev botten lite konstig denna gång. Jag kan inte riktigt förklara varför, men de blev smuligt å de var sjukt jobbigt att sätta ihop tårtan. Men slutresultatet var uppskattat och tårtan tog slut fort. Jag såg hur min sambo snabbt tog en andra bit innan någon märkte nåt då de inte skulle räcka med två bitar till alla.


Blev kvällens mest fotade

Några ur guldgänget som fick diplom för deras insatser under säsongen











































Så förra veckan var inte en helt lyckad bakvecka, men avslutades med en fantastisk trevlig guldkväll! Denna vecka blir de inget bakande då jag i helgen åker hem till mina föräldrar i Lund. De vill få klappa lite på gravidmagen och sen fixar min mamma alltid fantastiska frukostar så de ska bli riktigt najs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar