söndag 4 maj 2014

Bröd på Sempers havrebrödmix

Nu är mitt surdegsbröd slut... jag vaknade i morse och kände att jag verkligen ville ha mer schysst mjukt bröd. Har ju Frias frysta, men det liksom mättar inte mig just nu. Så efter surdegsbaket hade jag kvar 450 gr av havrebrödmixen (sempers) så jag bestämde mig för att prova baka ett bröd på det enligt anvisningarna. Det var väldigt enkelt. Degen blev snabbt fast. Jag använde inte köksassistent, utan blandade med händerna. Den jäste inte så mycket, men väl i ugnen jäste det en del. I anvisningarna står det att man ska baka ut brödet på bakplåtspapper. Jag valde att ha det i min brödform för att ge det en chans att växa på höjden.

Brödet blev faktiskt helt okej. Det är ju alltid bättre när det är nybakat, så imorgon kanske betyget är nåt helt annat. Det smakade som glutenfrittbröd och blev lite kladdigt i mitten, men det tror jag går över när det fått vila ett tag. 

Lite blekt då jag glömde pensla de med vatten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar