onsdag 23 april 2014

Nya tag och Boel 2.0

Alltså ibland är ens tankar på helt andra saker och mina har varit på helt andra saker ett bra tag känner jag. Bloggen har det inte blivit nåt av, men jag har fortfarande fortsatt att baka lite här och där. Sen januari har jag hunnit med en flytt och att komma till v. 29 i min graviditet. Med graviditeten har ett extremt sug för nybakat bröd kommit och jag såg precis en reklam med massa bröd och fick nog av att inte kunna njuta av nybakat bröd enkelt från ett bageri. Så nu blev de dags att ta upp detta igen. Jag har satt en ny surdeg baserad på samma ingredienser som Boel, men med lite modifikation. Förra gången tog jag lika vatten och bovetemjöl och smeten blev otroligt tjock och mögla direkt typ. Så nu fick jag minska mängden mjöl. Sedan har jag flyttat ut från källarlägenheten och bor i en normal lägenhet nu med normal värme och ett skåp ovanför kylen. Som jag har förstått det ska det vara ett perfekt ställe att låta ens surdegsgrund komma igång. Jag får helt enkelt experimentera nu och ser hur det går för Boel 2.0. Det jag lärt mig iaf är att lika delar vatten och bovetemjöl kanske inte är så bra, inte när man går på vikten.

Locket löst på, skruva inte åt helt enkelt, för att grunden ska få lite luft och bakterier






























Surdegsgrund Boel 2.0
60 gr ljummet vatten (ca 0,5 dl)
30 gr bovetemjöl (ca 0,6 dl)
10 gr honung (nästan en tesked)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar