måndag 4 november 2013

Pizza på en söndag

Jag har under flera tillfällen tänkt att jag ska göra pizza, men har aldrig haft tiden. Anledningen till det är att jag tänkt använda mig av receptet ut Nytt bröd och där ska degen jäsa i 2 timmar. Så lite planering behövs. Men äntligen fick jag tid! Så då började arbetet med en fantastisk pizza. Receptet finns längst ner i inlägget

Som vanligt i denna bok är det massa olika mjölsorter så jag jobbar alltid systematiskt efter ingredienslistan. Så den mjölsort som står först tar jag först och plockar sedan undan den. Så är man lite tankspridd är det ett tips! De flesta mjölsorter är lätta att blanda i och klumpar inte, men maizena är alltid ett problem! Jag är så trött på att det alltid klumpar, men då kom jag på en grej! Det finns ju mjölströare som är gjorda exakt för att det inte ska bli klumpar, men jag har ingen sån. Dock har jag en sil och den funkade perfekt!


Precis som tekakorna så var degen mer än smet i början. I receptet står det att man ska arbeta till en slät deg så jag vispade på. Efter några minuter började det helt klart bli en deg, jag var trött i armarna och hade lite lust att ge upp och låta min kökassistent från 70-talet göra jobbet. Då dök ett minne upp i huvudet från när jag var liten. Min mamma bakade alltid bröd till mig då det som fanns i butiken inte var alls gott. Den bild som dök upp var hur min mamma satt på huk i köket och knådade degen. Så detta peppade mig att jobba vidare för hand. Hon kunde göra grymt bröd för hand utan en assistent, så det är klart jag kan göra en grym pizzabotten utan en assistent!

Precis när jag hade blandat ihop alla ingredienser 

Efter en del blandande blev detta resultatet

Efter 2 timmar var det dags att baka ut degen. Det gick mycket bättre än vad jag trodde. Det blev tunna bottnar som gick att flytta från bänken till bakplåtarna. Det enda jag tänkte på var att botten inte blev så krispig som jag vill ha den. Så jag valde att grädda pizzan i mitten av ugnen i 10 min först för att sedan grädda den några minuter till i botten av ugnen. Då blev de lite krispigare.

Rikligt med mjöl står det i receptet så mycket mjöl fick de bli

Pizza på gräddning

En annan sak jag älskar med boken Nytt bröd är att den har recept på mer än "bara" bröd. Denna gång använde jag mig av deras recept på tomatsås till pizzan. På kryddor valde jag oregano och chili flakes. Blev riktigt bra alltså! Så helt klart en grym pizzabotten som alla borde prova göra. Provar att lägga in en bild på receptet, men är det svårt att se så säg till så skriver jag av det i ett inlägg.

Resultatet

Receptet


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar