torsdag 28 november 2013

Hjälp med julmys?

Har varit så otroligt dålig med bloggandet, men det har varit en del de senaste veckorna. Men nu är det snart dags för första advent och jag blev lite pepp på att fixa lite juligt.
Egentligen firar inte jag och min familj jul, men jag tycker att det är så mysigt så jag taggar ändå alltid igång. Det är jag som köpt de dekorationer och sådant som jag och min sambo har hemma.

Röd stjäna i köket
 
Ett litet julspel

Vi hade en liten julgran också, men den förstörde katten....

Men sen kommer ju alltid det där problemet med vad man kan äta och inte äta. Knäck brukar jag göra och förra året vågade jag mig på att göra egna lussekatter. Det blev faktiskt bra! Det jag hittills inte gjort är pepparkakor. Jag har tidigare köpt Sempers, men tycker inte att de är så goda... Så är det någon som har tips på bra recept på glutenfri pepparkaksdeg och annat glutefritt julmys t.ex. lussekatter? Eller kanske vill att jag provar bakat nåt speciellt?

Jag hittade ett recept på Arla för en ny variant av hallongrottor - saffransgrottor. Så jag gjorde om receptet och provade ha i lite olika mjölsorter. Det blev faktiskt bra. Kanske inte behövs så många sorter om man gör det igen, men det funkade denna gång. Det blev lite kladdigt och kanske lite väl smuligt, men de tror jag kan åtgärdas med lite mindre smör. När jag hade haft i ris-, majs-, potatis- och mandelmjöl så var det riktigt kladdigt, så slängde då i lite havremjöl. Äter vi upp kakorna hemma så ska jag lugnt göra dem igen.



Saffransgrottor
ca 20 st

1 pkt saffran
1 tsk hett vatten
200 gr smör, rumsvarmt
1 dl strösocker
2 dl rismjöl
1 dl majsmjöl
1 dl mandelmjöl
0.5 dl potatismjöl
0.5 dl havremjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vanlijsocker
ca 1 dl sylt, jag använde fikonmarmelad, men annan går också bra

Börja med sätta ugnen på 175 grader. Sedan blanda saffran och vattnet. Sedan slänger du i smöret och sockert och vispar det fluffigt. Sedan blandar du i alla mjöler, bakpulver och vaniljsocker och arbetar det till en smidig deg. Låt den vila i 15 min. Min var så kladdig (smöret var lite väl varmt) så jag lät den vila i kylen. Sedan bakar du ut den till en längd som du delar i 20 bitar, rullar dem till bollar och lägger i bakformar. Gör en fördjupning, lägg i sylten där för att sedan grädda kakorna mitt i ugnen i ca 15 min. De blir bättre när de får vila ett tag och svalna

1 kommentar:

  1. Detdär ser smarrigt ut Sinem!!! Jag tycker friends of Adams pepparkakor är så goda, kanske kan man fuska ihop någon deg med de ingredienser som står på paketet. Jag ska nog också försöka så får vi jämföra erfarenheter sen!

    SvaraRadera