måndag 11 november 2013

Hemmagjort havremjöl

För ett tag sen så lyckades jag inte hitta något havremjöl i butiken och började googla på var jag skulle kunna köpa det istället. Då hittade jag tips på att man skulle kunna göra det hemma. Så nu har jag testat det. Såhär gick det.

Jag hade två redakap hemma som skulle kunna göra havregryn till mjöl.
 
En kaffekvarn och en stavmixer

Jag började med att testa stavmixern. Det gick helt okej, framför allt gick det fort. Det vara bara att lägga grynen i en platsbunke och köra!

Sedan testade jag att mala med kaffekvarnen. Varför jag har en kaffekvarn hemma? Jo, köpte den för länge sen för att jag tyckte den va fin. Går att buda hem en på Tradera för typ 100 kr. Det tog en längre stund, men gav ett bättre resultat. Kvarnen kan man också använda samtidigt som man kanske kollar på sin favorit serie. 

Köpt havremjöl                                                   Stavmixern                                                      Kaffekvarn

Så jag är väldigt nöjd med båda resultaten. Stavmixer gav lite grövre mjöl eller man kan nog kallade krossat havre. Kaffekvarnen gav ett finare resultat där det kändes som mjöl, men inte riktigt lika fint som det färdiga man köper. Men jag tror faktiskt inte de påverkar så mycket när man bakar. Får helt enkelt prova och se hur det blir. Har du gjort det eller har andra tips på hur man kan mala gryn till mjöl?

Så spring till butiken nu och jämför kilopriser på färdigt havremjöl och havregryn! Jag kommer iaf börja testa med bovete och annat om grynen är billigare. 

1 kommentar: