torsdag 10 oktober 2013

Glutenintolerans - en nyhet i Sverige... eller?

De senaste två dagarna har glutenintolerans uppmärksammats mycket i media. Bland annat i TV4 nyhetsmorgon och i en artikel i DN.


Det som gör mig lite (bara lite) irriterad är hur nyheten tas upp i TV4. Det är en känsla av att det är en nyhet med celiaki! Åh, nej hade vi denna sjukdom i Sverige! Va? De visste jag inte... Såklart är experterna som är med sjukt bra! Det är vinklingen från TV4s håll och deras programledare som stör mig. Men jag ska inte vara bitter över de, utan det är ju faktiskt bra att det uppmärksammas. Nu kanske de blir mer pengar till forskning och livmedelsbutiker, caféer, restauranger osv kanske uppmärksammar det mer och anstränger sig en extra gång för att fixa ett bra glutenfritt alternativ. Det är bara att hålla tummarna.

Men nu när det visar sig att det är vanligast i Sverige så finns de säkert ett stort gäng som har tankar om vad man skulle vilja ha glutenfritt. Så tänkte kolla vad ni skulle vilja se i denna blogg och kanske tips och idéer på vad jag ska testa baka? Det är bara att kommentera =)

3 kommentarer:

  1. Kan du baka tunn pizza Sinem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte provat än, men finns på listan av saker jag ska lyckas med någon dag. Det är ju så fantastiskt gott med pizza!

      Radera